Czym jest franczyza?

Artykuł poradnikowy

Stworzenie własnego dobrze funkcjonującego biznesu jest wymagające na wielu płaszczyznach. Są one najczęściej  związane z wysokimi początkowymi wydatkami, brakiem doświadczenia oraz mało rozpoznawalną marką własną, której nie kojarzą klienci. Wszystkie te kwestie wpływają na niski rozwój oraz duże ryzyko niepowodzenia. Jednak coraz częściej docenianą formą wsparcia w rozpoczynaniu działalności gospodarczej jest franczyza. Opcja ta sprawdzi się w wielu dziedzinach związanych ze środowiskiem biznesowym, a także zminimalizuje możliwość jego upadku.

Czym jest franczyza?

Franczyzą nazywa się formę prowadzenia firmy, która charakteryzuje się współpracą dwóch osób prowadzących działalność gospodarczą. Jedna z nich posiada przetestowany i rozpoznawalny model biznesowy i dzieli się z drugą technologią, niezbędną wiedzą oraz prawami do korzystania ze swojej marki, za wcześniej ustaloną  kwotę wynagrodzenia. Między tymi przedsiębiorcami podpisywana jest umowa upoważniająca do stosowania know-how, posługiwania się logiem i nazwą. Dzięki takim zabiegom otwarcie firmy przez osobę biorącą franczyzę jest znacznie prostsze, nie tylko pod względem udzielanych rad i wszelkiej pomocy, ale również rozpoznawalności czy jakości usługi.

Do popularnych sieci stosujących takie modele należą m.in. McDonalds, Wólczanka oraz Żabka. Ogólnie takich firm na polskim rynku jest około tysiąca, dlatego też jest ogromna możliwość ich wyboru.

Jakie istnieją rodzaje franczyzy?

Model franczyzowy można podzielić na kilka kryteriów. Pierwszym jest rozróżnienie ze względu na rodzaj działalności, który dodatkowo jest grupowany na franczyzę dystrybucyjną (inaczej handlową), charakteryzująca się udostępnieniem asortymentu, znaków towarowych, wiedzy sprzedażowej, marketingowej,  oraz usługową obejmującą dostęp do oprogramowania, receptur sposobów i  szkolenia personelu. Kolejnym rozdziałem franczyzy jest podział na rodzaje, m.in. dystrybucji produktu lub koncepcji działalności, a ostatnim rozdział ze względu na całą organizację systemu wyróżniającą franczyzę bezpośrednią, wielokrotną, master oraz przedstawicielstwo regionalne.

Jakie są wady i zalety franczyzy?

Franczyza jak każde inne rozwiązanie posiada zalety oraz wady. Do pozytywnych cech tej opcji należą:

  • lepszy i łatwiejszy start firmy,
  • pomysł na biznes, który jest całkowicie gotowy do wprowadzenia,
  • minimalne ryzyko podejmowania działalności,
  • marka, która jest rozpoznawalna,
  • khow-how oraz wsparcie od franczyzodawcy w różnych zakresach działalności.

Natomiast do wad modelu biznesowego jakim jest franczyza należą: możliwość efektu domina w przypadku upadku marki głównej lub negatywnych działań innych biorców, opłaty franczyzowe, upadki całej firmy od której pobiera się franczyzę, bardzo mało miejsca na innowacyjność lub kreatywność biorcy, a także duża zależność od franczyzodawcy.

Jeśli masz pytania lub chcesz rozpocząć współpracę to skontaktuj się z nami!

Reklama w Internecie

Dodaj swoją firmę do katalogu I-BAZA FIRM, umieść ogłoszenia, poradniki blogowe i zacznij zdobywać nowych klientów w Internecie!

* w cenie otrzymujesz dożywotnią publikację artykułów i linków! (nie krócej niż 2 lata)

Redakcja portalu

BB. Plus Bogusław Bryła
ul. Okrzei 1/10 
11-200 Bartoszyce
NIP: 7431275076