Jak mierzyć skuteczność pozycjonowania?

Artykuł poradnikowy

Zlecając pozycjonowanie strony internetowej każdy z nas chce zobaczyć szybkie efekty. Jednak samo pozycjonowanie jest procesem ciągłym i dość skomplikowanym. To długotrwały cykl działań, których efektem końcowym jest lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania. Nie da się przewidzieć, czy strona znajdzie się w TOP-10 za dzień, czy też za miesiąc. Można jednak mierzyć skuteczność pracy pozycjonerów. Nawet jeśli zleca się profesjonalne pozycjonowanie, można samodzielnie sprawdzić czy faktycznie zmierza ono w dobrym kierunku. Jak to robić?

Profesjonalne pozycjonowanie? Korzystaj z tych narzędzi

Profesjonalne pozycjonowanie zakłada korzystanie ze specjalistycznych narzędzi, które w wielu przypadkach są płatne. Za darmo można jednak korzystać z kilku rozwiązań do sprawdzania danych statystycznych stron. Są to na przykład Google Analytics i Google Search Console.

Każda strona powinna być połączona z tymi narzędziami. To podstawa, aby móc zbierać informacje o ruchu na stronie, źródłach odbiorców i ścieżkach, jakimi poruszają się po podstronach.

Do płatnych narzędzi, które również pomogą zmierzyć efekty pozycjonowania można zaliczyć chociażby SEMSTORM czy Senuto. To jednak rozwiązania dla profesjonalistów, które potrafią mierzyć nie tylko wyniki z naszej strony, ale również wskazać dobry kierunek do działań SEO – na przykład przez dobór najodpowiedniejszych fraz kluczowych.

Jak wykorzystać Google Analytics?

Efekty pozycjonowania można zobaczyć między innymi po zwiększonym ruchu na stronie oraz po zwiększonej konwersji. Takie dane znajdziesz w Google Analytics. Analiza ruchu pozwoli zobaczyć czy coś się dzieje a działania zmierzają w dobrym kierunku. Jednak powinieneś brać pod uwagę także czynniki zewnętrzne. Może się okazać, że w weekendy ruch jest niewielki i wydawać by się mogło, że pozycjonowanie nie działa. Ale to nieprawda! Większość stron internetowych w takie dni, a nawet w święta czy w okresie wakacyjnym ma mniejszy ruch, ponieważ odbiorcy wolą wykorzystać wolny czas w inny sposób niż na przeglądaniu stron.

W GA można też znaleźć informację o organicznych wynikach wyszukiwania, czyli tych naturalnych, których poszukują odbiorcy. Można też sprawdzić źródło oraz stronę wejścia, czyli skąd bierze się ruch w witrynie i czy jest to zgodne z prowadzonymi działaniami pozycjonującymi. Prześledzić można jeszcze więcej danych, ale głównie warto patrzeć na okres kiedy zaczęliśmy profesjonalne pozycjonowanie. Ruch powinien się stopniowo zwiększać bez nagłych spadków.

Obecność w TOP-10? Umożliwi to profesjonalne pozycjonowanie z użyciem popularnych narzędzi

Można też sprawdzić na jakich pozycjach i na jakie frazy kluczowe znajduje się nasza strona dzięki SEMSTORM. To jedno z popularniejszych narzędzi do mierzenia wyników pozycjonowania na rynku, a które można wykorzystać przez bezpłatny okres testowy, aby sprawdzić, jak działa profesjonalne pozycjonowanie i czy efekty są zadowalające.

W SEMSTORM po wpisaniu adresu strony internetowej, pokaże się też widok fraz kluczowych, na które strona już jest widoczna w wynikach wyszukiwania. Możesz też sprawdzić dane dla konkretnych miesięcy, a więc porównać sobie pozycje przed rozpoczęciem pracy.

Warto mierzyć skuteczność działań SEO. Dzięki temu masz pewność, że obrana strategia działa. Jeśli nie, nie pozostaje nic innego jak tylko obrać inny kierunek i analizować wyniki. W tym pomogą Ci wspomniane narzędzia.

Jeśli masz pytania lub chcesz rozpocząć współpracę to skontaktuj się z nami!

Reklama w Internecie

Dodaj swoją firmę do katalogu I-BAZA FIRM, umieść ogłoszenia, poradniki blogowe i zacznij zdobywać nowych klientów w Internecie!

* w cenie otrzymujesz dożywotnią publikację artykułów i linków! (nie krócej niż 2 lata)

Redakcja portalu

BB. Plus Bogusław Bryła
ul. Okrzei 1/10 
11-200 Bartoszyce
NIP: 7431275076